Tuesday, August 16, 2011

Saat - saat itu berdetik

jarum saat bergerak. aku lihat. aku hitung satu persatu gerakan. sambil terbaring aku hilang terbang jauh berfikir di luar kotak selesa aku.

masa lepas adalah perkara paling jauh dari kita, kawanku pernah beritahu. katanya dibaca pada pesanan ulama terdahulu, aku kurang pasti. aku cetek hal ini. maafkan aku.


detik hati berbisik pada akal fikiran. disuruhnya tafsir satu persatu maksud ayat. betul. mana mungkin kau gapai satu saat yang sudah lepas. apatah lagi tahun - tahun lepas yang dah jalan lama dah. yang ada hanya masa hadapan. memang patut tiada sesalan.


tapi tiba - tiba aku tersedar.


tatkala aku berfikir tentang betapa masa lalu itu jauh dariku, beberapa saat baru saja berlalu, telah pun menjadi masa lalu. tapi aku masih berfikir tentang betapa masa lalu itu tak mungkin aku gapai.

tapi apa yang aku dapat? tak ada apa, cuma masa lalu yang aku redhai. itu saja.


beberapa saat telah pun rugi. aku masih disini.


ah sudah.



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...